Profiel

Direct na het vwo besloot ik Onderwijskunde te gaan studeren aan de Universiteit Twente. Vier jaar later behaalde ik mijn bachelordiploma Toegepaste Onderwijskunde, en nog eens een jaar later de master Onderwijskunde: educational evaluation and assessment. Toen ik in een minor kennismaakte met het conservatorium, ging ik naast Onderwijskunde ook Fluit studeren. Het werden drukke jaren, maar ze waren ook heel verrijkend. Ik merkte dat ik de inhoud van beide studies leuk en interessant vond en nam me voor om in mijn werk dezelfde combinatie te maken.

Zelfstandig ondernemer

Dat lukte. Na het behalen van beide diploma’s ging ik aan de slag als zelfstandig fluitiste. Daarnaast werkte ik voor ArtEZ hogeschool voor de kunsten als beleidsadviseur op de afdeling Onderwijs & Kwaliteit. Na acht jaar besloot ik daar te stoppen en me te richten op een bestaan als zelfstandig onderwijskundige. Zo’n sprong in het diepe is altijd spannend, maar ik heb er geen seconde spijt van. Ik heb het plezier in dit werk teruggevonden en zie talloze mogelijkheden om me verder te ontwikkelen.

Wat ik kan

De afgelopen jaren heb ik als toetsconstructeur vooral aan toetsen ‘aan de voorkant’ gewerkt: onder meer voor de uitgeverijen ThiemeMeulenhoff, Malmberg en Edu’Actief. Ik ontwikkel, verbeter en label (volgens de RTTI-, OBIT- en Bloom-taxonomie) bestaand en nieuw toetsmateriaal, waarbij ik gebruikmaak van diverse gesloten en open vraagvormen, zowel digitaal als folio. In 2015 heb ik een training RTTI gevolgd en ik ben gespecialiseerd in het omzetten van bestaande toetsen naar RTTI-toetsen. Digitale toetsservicesystemen waar ik bekend mee ben, zijn Remindo, WinToets, QuestionMarkPerception en TestVision.
In 2018 ben ik me weer meer gaan verdiepen in de toetsen ‘aan de achterkant’: bij Diatoetsen werk ik als psychometricus/methodoloog. Hier heb ik met het softwarepakket R leren werken. Vanaf januari 2019 zet ik soortgelijke werkzaamheden graag voort, maar dan vanuit mijn eigen onderneming.
Daarnaast schrijf ik rapportages en redigeer ik teksten vanuit mijn onderwijskundige expertise.