door: Petra van den Dolder

1 reactie

Zomervakantie 2018

Ik geloof dat het ons is gelukt: een vorm van vakantie te vinden waarin we allemaal tot rust komen. Na een minder geslaagd huisje in 2016 op een minder geschikt park wagen we ons in 2017 voor het eerst op een camping: een schot in de roos. Na een aardig lange zoektocht komen we in januari begin dit jaar uit bij een camping in Luxemburg die aan onze eisen lijkt te voldoen.

We boeken dus een vakantie in een huisje – oke, een van de de meest luxe varianten van de hele camping; het moet voor ons ook leuk zijn tenslotte  (Taos F6, mocht de link het niet doen) – op camping Kohnenhof in Luxemburg, vier uur rijden vanaf Meppel. Inclusief stops zullen we dus zo’n vijf uur onderweg zijn. Dat klopt ook aardig. De kinderen gedragen zich werkelijk voorbeeldig; alsof ze echt in de gaten hebben dat we ‘de hele dag’ in de auto moeten zitten (zo hebben we hen maar weer voorbereid) en ze zich dus maar het beste gedeisd kunnen houden. Uiteraard passen we de muziekkeuze weer aan en luisteren we voornamelijk Bert en Ernie en Klassiek voor Kids.

De camping is mooi; de plek waar wij zitten iets kleiner dan verwacht, maar we ervaren wel voldoende privacy. De camping ligt aan een rivier. Doordat het al weken niet meer heeft geregend, is het diepste punt zelfs ondiep (het water komt niet hoger dan mijn knieën). Gelukkig hebben we waterschoenen mee, die blijken wel nodig met alle stenen.

De camping heeft zes dagen per week een animatieprogramma. Elke dag wordt er ’s ochtends gedanst en geknutseld waar Karlijn dankbaar gebruik van maakt als we niet ’s ochtends al op pad gaan. ’s Middags zijn er activiteiten voor iets oudere kinderen en aan het begin van elke avond is er een minidisco waar sommige liedjes van de ochtend worden herhaald. Zo komt het dat ik de héle week ‘Brul de Leeuw’ in mijn hoofd heb. En Get up! En De Wekker, en Tsjoe tsjoe Wa, en Dance Instructor. Maar Brul de Leeuw is de ergste oorwurm.

Ik verwonder me over het gemak hoe vriendjes worden gemaakt. ‘Mag ik meedoen?’ En een campingvriendschappen zijn geboren.

De omgeving is mooi: heuvelachtig en veel groen. In de buurt, op maximaal een uur rijden, zijn voldoende dingen te doen. Zo bezoeken we een middeleeuws festival in het kasteel in Vianden waar helaas voor de eerste keer een hellingproef mislukt en ik met de achterkant van onze auto tegen de voorkant van de geparkeerde auto achter ons zit. Ervaring rijker zullen we maar zeggen: netjes contact gezocht met de eigenaar en de verzekering ingeschakeld. Het is een duur grapje voor een verder leuke middag.

We zwemmen een paar keer (gratis, want vrijkaarten te halen op de camping) in het mooie zwembad Parc Hosingen. We wandelen met 35ºC in het Mullerthal, dat ook wel Klein Zwitserland wordt genoemd. Heel erg mooi, maar ook heel erg warm (ondanks de schaduwrijke plekken) door het vele klimmen en dalen, grotendeels met Karlijn in de draagzak. We bezoeken de stad Diekirch waar we een rondje lopen in het automuseum. En gaan naar het kasteel in Bourscheid waar we een audiotour mee krijgen. Joris krijgt er een speciaal voor kinderen; hij vindt het erg interessant. De uitzichten vanuit de verschillende plekken in het kasteel zijn fantastisch.

Ook rijden we naar het Park Sënnesräich: een soort mini-Nemo. Succes gegarandeerd dus! De laatste dag gaan we met de trein naar Luxemburg Stad. We weten inmiddels dat het bezoeken van een dergelijke stad anders is als je dat met kleine kinderen doet in plaats van met z’n tweeën, dus we zijn erop ingesteld. We nemen vaker het openbaar vervoer om van punt A naar punt B te komen. Zoeken een museum uit dat vooral leuk is voor de kinderen en gaan weer naar de camping terug vóórdat de kinderen instorten. Er stond nog veel meer op onze lijst om te bezoeken, maar dat bewaren we dan maar voor een volgende keer.

We waren in eerste instantie graag anderhalve week gebleven, maar het huisje was tijdens het boeken al niet meer langer dan één week beschikbaar. We hadden ons langer kunnen vermaken, maar vinden het na een week ook niet erg om weer naar huis te gaan. Er ligt ook nog een vakantie-feest-week met mijn familie in het verschiet.

Deze Luxemburgweek was in elk geval een geslaagde week! Het was heerlijk om met z’n vieren weg te zijn, samen te zijn, overdag geen beeldschermen aan te hebben en elkaar veel te spreken.

We durven het aan om volgend jaar verder weg te gaan. Oostenrijk misschien? Heeft iemand een tip? Onze wensen zijn voor ons inmiddels duidelijk: een kleine tot middelgrote camping en we overnachten graag in een (luxe) stacaravan of huisje dat in de buurt van een speeltuin(tje) staat. Daarnaast is het fijn als er verschillende activiteiten te doen of te bezoeken zijn in een straal van maximaal een uur rijden.

Laat je tip gerust hieronder achter. Alvast veel dank 😊

reacties | reageren

• reactie van Mariska:

Wij zijn afgelopen 2 jaar naar camping les arbois bij Montjay in Frankrijk geweest. Is totaal 8-9 uur rijden wat wij in 2 dagen doen: heenweg in zeeland bij Rodericks ouders, terugweg hotel Luxemburg. Kleine camping 25 plekken, geen animatieteam, wel paar activiteiten; knutselen, koekjes bakken, dieren voeren, paardrijden, kampvuur. Klein zwembad bij en speeltuin. Elke dag brood te bestellen en je kunt ook eten op de camping.